Veszettség elleni védőoltás

2013. március 25.

Mire figyeljünk a veszettség elleni védőoltása beadatásakor?

Veszettség elleni védőoltás kötelező a kutyák számára. Az első oltást 3 hónaposan kaphatja meg a kutyus, majd ezt az oltást fél éven belül meg kell ismételni. Ezt követően elegendő évente egyszer beoltatni a kutyánkat. Mire is figyeljünk, mikor a kutyusunk veszettség elleni védőoltást kap?

Csak egészséges állat oltható

Mivel csak egészséges állat oltható, ezért az állatorvos megkérdezi a gazdit, tapasztalt-e valamilyen betegségre utaló tünetet az állatánál. Ezt követően az állatorvos megvizsgálja az állatot.

Csak azonosított állat oltható

A vizsgálat során az állatorvos ellenőrzi a mikrochip meglétét. Ez azért is jó, hiszen megtudjuk, hogy a mikrochip jó helyen van-e, és megfelelően működik. A mikrochip regisztrációjának a tényét az állatorvos ellenőrizheti, de ezt magunk is megtehetjük a www.petvedata.hu oldalon. Amennyiben a mikrochip nincs regisztrálva, úgy regisztráltassuk az állatorvossal, hiszen azon kívül, hogy kötelező, ha elveszlik kedvencünk, csak így kerülhet elő.

Sterilitás, az oltóanyag tárolása

az állatorvos egyszer használatos steril tűt és fecskendőt használhat

Fontos, hogy az állatorvos egyszer használatos steril tűt és fecskendőt használhat. Ezt onnan tudjuk, hogy előttünk bontja ki a csomagolásból a fecskendőt és a tűt is. Azt is láthatjuk, hogy az állatorvos a hűtőből veszi ki az oltóanyagot, hiszen ezt hűtve kell tárolni. Az oltást bőr alá adjuk a két lapocka, a nyak tájékára. Az oltás beadását követően a tű és a fecskendő veszélyes hulladékként kezelendő.

Féreghajtás

Az oltás mellett a kutya féreghajtása is szükséges. A féreghajtás többnyire tablettával történik. Többféle készítmény van forgalomban, azonban jellemző, hogy egy tabletta 10 kg-ra van. Ezért fontos, hogy a kutya súlyának megfelelő mennyiségű tablettát kapjunk. Az állatorvostól kérhetünk tanácsot is a tabletta beadásának módjáról.

Dokumentáció

A közterületen is kérhetik a veszettség elleni oltás igazolását

A dokumentáció fontos, hiszen, ha a kutyánk véletlenül megharapott valakit, csak így tudjuk bizonyítani, hogy nem terjeszti az emberekre is halálos kimenetelű veszettséget. A közterületen is kérhetik a veszettség elleni oltás igazolását.

2010. január 1-től csak sorszámozott oltási könyvben igazolható a veszettség elleni oltás. Minden oltási könyv első lapján megtalálható az oltási könyv sorszáma, a kiadás dátuma és a kiadó állatorvos pecsétje, aláírása.

Az oltást a megfelelő oldalra jegyzi be az állatorvos. A megfelelő rubrikába beírja az oltás dátumát, beragasztja az oltóanyag matricáját és a hologramos matricát, valamint a féregható matricáját, lepecsételi és aláírja. Az oltóanyag matricáján mi is megnézhetjük az oltás lejárati dátumát, ami nem az oltás érvényességét, hanem az oltóanyag felhasználhatóságát jelenti.

Ezen kívül az állatorvos az oltás tényét bejegyzi a saját számítógépes nyilvántartásába is, és rendszeresen jelenti az illetékes állategészségügyi hatóságok felé.