A macskák védőoltásai

2012. február 17.

A kutyákhoz hasonlóan macskák esetében is van lehetőség bizonyos betegségekkel kapcsolatban megelőző védekezésre, azaz védőoltásra.Macskák esetében egyik oltás sem kötelező jellegű, az összes csak ajánlott.

macska-oltasKölyökkorban, 8-9 hetesen kaphatják a cicák az első vakcinát, amit típustól függően 3 vagy 4 hét múlva kell ismételni. Ilyenkor a védőoltások között nagy különbségek vannak aszerint, hogy mi ellen biztosít védettséget. Kiscicáknál leggyakoribb a háromkomponensű vakcina, ami a fertőző macskanátha, a vírusos rhinotracheitis (orr- és légcsőgyulladással járó megbetegedés) és a panleucopenia (vírusos bélgyulladás) ellen ad védettséget. Kölyökkorban leginkább ezeknek a betegségeknek van kitéve a macska. Vannak vakcinák, amelyek ezen felül tartalmaznak Chlamydiosis és macska leukózis elleni komponenseket, amelyek közül előbbi egy szintén a kötőhártya és a légutak gyulladásával járó betegség, míg utóbbi az emberi leukémiához hasonló kórkép. Beoltathatjuk cicánkat még ezen felül fertőző hashártyagyulladás ellen is, ez egy külön vakcina, amit 16 hetes kor betöltése után kaphat meg a macska, és szintén 3-4 hét múlva szükséges ismételni.

A vírusos macskabetegségek után érdemes még beszélni a veszettség elleni vakcinázásról is, ami bár nem kötelező, de mindenképp javasolt a kijárós cicáknak, mivel sok potenciálisan fertőzött állattal (pl.: denevérek, patkányok, sündisznók, stb.) találkozhatnak barangolásuk során.

Megjelent: 4802 alkalommal Utoljára frissítve: 2013. április 09. 13:09